De 3 belangrijkste misvattingen over lange afstanden rijden met een elektrische auto
Meer nog dan de elektrische fiets is de elektrische auto
meer en meer een herkenbaar en geaccepteerd beeld in ons verkeer. Al jarenlang
was bekend dat elektrisch rijden de toekomst zou worden en inmiddels is een
groeiend percentage van de automobilisten om.
Toch wekt elektrisch rijden nog behoorlijk wat vragen op, en
dat is niet zo vreemd. Met Zwarte-Zaterdag vers in ons geheugen, is vooral de
twijfel over het rijden van lange afstanden een veelgehoorde. Daarom zoomen we
in dit artikel even in op misvattingen rondom het rijden van lange afstanden
met je elektrische auto.
#1: Wintersport of
autovakantie is onmogelijk met een elektrische auto
Het idee dat je geen lange ritten kunt rijden omdat je ‘om
de haverklap moet opladen’ is onzin. Daarbij maak je tijdens een wintersport of
autovakantie regelmatig stops met elke auto; dat hoeven er echt niet veel meer
te zijn dan met een traditionele auto.
In 1 dag naar je wintersportlocatie rijden kan dus OOK
elektrisch.
#2: Je route wordt bepaald
door oplaadpunten; er zijn er nooit genoeg
Wat voorheen inderdaad een bezwaar kon zijn, is inmiddels
echt verleden tijd. Door de wereldwijde adoptie van elektrisch rijden kun je op
heel veel punten opladen, ook in het buitenland! (En dat aantal groeit nog
steeds dagelijks).
Daarbij zijn oplaadpunten vaak logisch gesitueerd. En als je
ECHT vooraf je route wilt tackelen, bekijk je gewoon waar alle oplaadpunten
zitten.
#3: Het is gewoon
superonhandig
Alle nieuwe ontwikkelingen stuiten op twijfel. Is het wel
echt zoveel goedkoper en beter voor het milieu, is het niet lastig om een
oplaadpunt te vinden, hoe lang kun je dan rijden…
Elektrisch rijden is de toekomst met een reden, dus zet je
twijfels opzij en plan je trip!
Bij Ecotap weten we dat je soms met vragen zit over
elektrisch rijden en het opladen van je voertuig, of dat nu om je privesituatie
gaat, een openbare ruimte of een tijdelijke voorziening.
Daarom helpt het team van Ecotap je graag verder!
Jammer van de foto's bij dit artikel van een EV die niet te koop is. Enfin, de tekst klopt verder, enige flexibiliteit en veerkracht voor andere EV-rijders dan Tesla-rijders komt nog altijd goed van pas. Vorig jaar deed ik er naar de wintersport met een Renault ZOE Q210 21,5 uur over, dit jaar met de Q90 16,5 uur. Niet de auto maar de vooruitgang met snelladers is hiervan de oorzaak. Verder reden we in juni in een ruime week 2200km over de Zwitserse Alpen; ook hier een combinatie van de goede laadeigenschappen van de Renault ZOE (laad op 3,5 7 11 22 en 43 kW) en het gegeven dat de Grand Tour van Zwitserland geheel van laders is voorzien. Overigens in een Renault ZOE met meer dan 100.000km op de teller, waarmee een ander vooroordeel aan de kant gezet kan worden. Meer vakantie's met een EV (Denemarken, Duitsland, België, Oostenrijk) op ZOE-NL.tumbr.com meer info over de Waveyrophy op DurableDutch.tumblr.com
BeantwoordenVerwijderen